Kirjoitettu

Osallistu kilpailuun ja suunnittele viinille
etiketti ja/tai nimi!

Chateau Puybarbe ja Winestate järjestävät suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena on saada suomalaista viiniosaamista Alkon hyllyille.

Ranskan Bordeaux’ssa sijaitseva Chateau Puybarbe on suomalaisen Väänäsen pariskunnan viinitila. Tehtävänantona kisassa on suunnitella etiketti, joka viestii Chateau Puybarben tilaa, viinin alkuperää ja ehkä hivenen suomalaisuuttakin.

Kisassa on kaksi vaihetta. Ensin ennalta määrätty asiantuntijaraati muodostaa suosikeistaan finalistijoukon ja toisessa vaiheessa suomalainen viinikansa pääsee äänestämään finalisteista suosikkiaan Master of Wine Tuomas Meriluodon Instagram-tilillä.  

Voittaja palkitaan unohtumattomalla kahden hengen viinimatkalla Chateau Puybarben tiluksille.

Lue tarkemmat osallistumisohjeet ja suunnitelman brief alta!

Kilpailukutsu – Château Puybarbe/Winestate  – Suunnittele meille etiketti  – aikataulut ja ohjeet

Taustaa  – Alkon tarjouskilpailu: Alko hakee tarjouspyynnössään konseptia tammikuussa 2022 laajalla myymäläjakelulla markkinoille tulevalle ranskalaiselle punaviinille (11,90€/0,75l). Tavoitteena on löytää konsepti, joka ulkoasunsa ja ideansa puolesta kiinnostaisi laajasti Alkon asiakkaita. Konseptissa tulee huomioida asiakkaan osallistaminen tuotteen käyttämiseen ja/tai tuotteen kehittämiseen.

Millaiselle viinitalolle suunnitelmaa laaditaan?  Château Puybarbe tuottaa neljää eri punaviiniä (Chateau Puybarbe, Le Roc, Astral ja Gaia) sekä Annabel-nimistä roseviiniä. Tilamme on Bordeaux’n mittakaavassa varsin suuri – omistamme 41 hehtaaria viinitarhoja, vuosituotantomme on 250 000 pulloa ja myymme viinejämme yli 30 eri maahan.

Ranskassa Château Puybarben viinit ovat hyvin tunnettuja – sekä Hachette Guide että Bettane+Desseauve arvoivat ne lähes vuosittain alueen parhaimmistoon. Saimme myös jo kolmantena vuonna peräkkäin kutsun Pariisin Louvren Grand Tastingiin, jonne Bettane+Desseauve valitsee Ranskan kymmenistä tuhansista tuottajista 300 mielestään parasta. Viinimme ansaitsevat kultamitaleita joka vuosi Bordeaux’ssa ja Lyonissa järjestettävissä kilpailuissa.

Viinimme ovat myös saaneet tunnustusta kansainvälisesti. Esimerkiksi Decanter Awards on antanut Le Roc’lle ja Chateau Puybarbelle 91/100 pistettä. Myös Wine Enthusiast on pisteyttänyt sekä Chateau Puybarben että  Le Rocin 90-91/100.  Astral on palkittu sekä Challenge International du Vin 2019 että Concours de Vins de Bordeaux Aquitane 2018- kilpailujen kultamitaleilla. Gaia 2018 sai keväällä Wine Enthusiastin “Best Buy awardin” ja Annabel 2020 Decanterilta 90/100p. Alkon hakuun tarjottava viini on keskitäyteläinen, Gaiaan osittain pohjautuva punaviini.

Mistä on kysymys? Kilpailusta, jossa pyydämme suunnittelemaan Château Puybarbelle etiketin yllä mainittuun konseptihakuun. Ehdotuksessa voit myös ehdottaa viinille nimeä. Ehdotuksia kilpailuun pyydämme vain pullon etuetiketistä – takaetiketti luodaan noudattelemaan voittavan/voittavien ehdotusten henkeä ja teemaa. Alkoholituotteiden laajojen viranomaisvaatimusten takia on helpompi että takaetiketti tehdään viinialan ammattilaisvoimin.

Kuka saa osallistua? Kuka vaan. Erityisesti toivomme ehdotuksia kuvataiteita/taideaineita/visuaalista suunnittelua opiskelevilta, joille tämän tyyppisestä saavutuksesta olisi hyötyä tulevaisuudessa.

Aikataulu: Kilpailu julkistetaan 8.7. ja kilpailuun osallistuvien ehdotusten on oltava perillä viimeistään 30.7. mennessä. Ehdotukset pyydämme lähettämään sähköpostitse osoitteisiin riku@chateaupuybarbe.com sekä anu.rajahalme@winestate.fi . Kuittaamme ehdotusten vastaanoton, ja kaikki aikataulussa vastaanotetut, oikein yhteystiedoilla (ks kohta 3 alla) varustetut ehdotukset huomioidaan.

Minkälainen ehdotuksen pitäisi olla?

1. Ehdotettava etiketti voi olla draft -henkinen luonnos, tai ”valmis” etiketti. Ehdotuksen voi toimittaa missä vaan yleisesti käytössä olevassa tiedostomuoto (.pdf, .jpeg, .gif  tai vaikka word dokumentti tai valokuva piirroksesta). Ehdotuksen yhteydessä viinille voi myös ehdottaa nimeä (kuten esim Le Roc de Chateau Puybarbe), mutta nimi ja etikettiehdotukset ovat erillisiä. Osallistua voi myös pelkällä nimiehdotuksella.

2. Ehdotusten määrää kilpailijaa kohden ei ole rajattu – eli voit hyvin tehdä useamman ehdotuksen

3. Ehdotuksessa pitää olla myös tekijän yhteystiedot: nimi, sähköpostiosoite, osoite sekä puhelinnumero. Yhteystiedot pitää olla löydettävissä itse ehdotusdokumentissa (siis ei sähköpostissa), esim toisena sivuna.

4. Elintarvikkeissa tuotteen alkuperä on enenevässä määrin olennainen tekijä ja laatuviineissä tämä piirre on erityisen korostunut. Ehdotuksen tulisi siksi olla tunnistettavasti Château Puybarben tuottama viini. Etiketin suunnittelussa tulee käyttää Chateau Puybarben logoa / symbolia, tai vähintään osaa / osia siitä etualalla tai taustalla. Lisäksi etiketissä tulee lukea ”Château Puybarbe” viinitilan nykyisiä kirjasintyylejä käyttäen (At staker antique roman (vuosikerta), Adobe Garamont (Cotes de Bourg), Künstler Script tai Gill Sans semi-bold (viinin nimi, Château Puybarbe). Logotiedostot (.pdf ja .eps) saat lähettämällä sähköpostin osoitteeseen riku@chateaupuybarbe.com

5. Etiketin tekstit: Ehdotuksessa olisi hyvä olla (ei pakollinen) seuraavat tekstit : (1) Grand vin de Bordeaux (2) Viinin nimi (jos sellaista ehdotat (3) Château Puybarbe, (4) viinin tuotantoalueen nimi « Cotes de Bourg » tai vaihtoehtoisesti « Bourg » sekä vuosikerta « 2019 ». Tekstien sijainnille ei ole vaatimuksia – on kuitenkin hyvä ottaa huomioon miltä se Alkon hyllyssä näyttäisi – esillepanolla kuitenkin on kaupallisessa toiminnassa merkityksensä.

6. Etiketin mitat/muoto : Suunniteltava etiketti on toivottavasti mitoiltaan 90 mm (leveys) x 120 mm (korkeus). Tästä voidaan toki poiketa, jos siitä on erityistä lisäarvoa lopputulokselle.

7. Suomalaisuus: Suunniteltavasta etiketistä tulisi jotenkin elegantisti / hienovaraisesti nousta esille ”Suomalaisuus”. Uskomme, että Suomalaiset viininystävät mielellään juovat viiniä, jonka tarinassa suomalaisuudella on rooli. Emme kuitenkaan usko, että korostetun selkeästi ”suomalaiseksi” brändätty viini on oikea vastaus tällaiseen kysyntään, vaan etsimme tapaa, jossa suomalaisuus ilmenee mahdollisimman hienovaraisesti, ehkä jopa oivaltavasti, salaa tms. jossakin kohtaa etikettiä.

8. Ranskalaisuus: Ranska on suuri viinituottajamaa ja edustaa viinituottajamaissa ns. vanhaa maailmaa. Bordeaux, jossa Château Puybarbe sijaitsee ja jossa viinimme tuotamme, on yksi maan kuuluisimpia viinituotantoalueita.  Alueena Bordeaux´hin liittyy laatu, ajattomuus ja jonkinlainen klassisuus. Vaikka Château Puybarbe edustaa tuotteillaan Bordeaux´n modernia ääripäätä, on Bordeauxin maine kuitenkin piirre joka on mielenkiintoista ottaa huomioon. Tällä emme kuitenkaan halua millään lailla rajoittaa ideoita – vaan on äärettömän mielenkiintoista nähdä, miten tämä mahdollisesti näkyy ehdotuksissa – jos mitenkään.

9. Ekologisuus: Château Puybarbe tuottaa viininsä ilman kemiallisia kasvinsuojeluaineita tai lannoitteita. Biodiversiteetillä ja luonnomukaisuudellaa on meille suuri merkitys. Tuotantomme on korkeimman asteen HVE 3 (High Environmental Value) sertifioitu, olemme sekä luomu että Bio-Cyclic Vegan siirtymävaiheessa emmekä viininteossa käytä mitään eläinperäistä. Tämä lähinnä taustatiedoksi ja ideointia mahdollisesti auttamaan.

10. Etiketin värimaailma: Tämä jälleen vain tiedoksi – Kilpailukutsun alla näet nykyviiniemme etiketit. Niiden värit ovat:

a) Château Puybarbe (sininen) Pantone 289 U
b) Le Roc Pantone Cool Grey 11 U
c) Astral Pantone Pantone 7518 U
d) Gaia (Valkoinen)
e) Annabel Valkoinen)

Valintaprosessi

Vaihe 1: Chateau Puybarben viinitilalliset Riku ja Anne Väänänen, sekä Chateau Puybarben maahantuojana toimivan Winestaten tiimi valitsevat yhdessä parhaat ehdotukset, joka pyritään saamaan myyntiin Alkoon.

Vaihe 2: Tiimin valitsemista parhaista ehdotuksista järjestetään laajemmalle yleisölle Instagramissa äänestys, jossa parhaat versiot vielä näytetään laajemmalle yleisölle. Tämän vaiheen ehdotusten laatijoilta saatamme kysyä lyhyttä videota ehdotuksen taustaksi äänestäjille. Tästä voi toki myös kieltäytyä ja antaa ehdotuksen puhua itse puolestaan.

Lopullinen voittajaehdotus viimeistellään ja pyritään saamaan myyntiin Alkoon.

Oikeudet

Kilpailuun osallistuessaan suunnittelijat luovuttavat kaikki oikeudet tekemäänsä ehdotukseen. Chateau Puybarbe ja Winestate saavat oikeuden käyttää ja muokata ehdotettuja etikettejä. Pidätämme oikeuden käyttää joko ehdotettua etikettiä tai nimeä myös pelkästään tai toisen suunnittelijan ehdottaman nimen tai etiketin yhteydessä. Tällaisen tapauksen käydessä (ja ehdotuksemme voittaessa Alkon tarjouskilpailun) kaikki ehdotuksen tekijät huomioidaan.

Palkinnot

Käyttöön otettavan etiketin suunnittelija saa kutsun viinitilalle vierailemaan ja tutustumaan viinin valmistukseen. Lisäksi etiketin suunnittelijan nimi painetaan viinipullon takaetikettiin. Mahdollisesti voittajia on useita. Riippuen vastaanotetuista ehdotuksista, viinistä on mahdollista tehdä versio, jossa etiketti vaihtuu vuosittain tai kausittain. Tuomaristo jakaa kunniamainintoja mahdollisesti myöhempään käyttöön valittavien etikettien suunnittelijoille sekä mahdollisesti käytettävän viinin nimen ehdottajalle. Kaikki palkitut suunnittelijat saavat kutsun myöhemmin syksyllä järjestettävälle Chateau Puybarben viinintekijäillalliselle Helsingissä.

Logotiedostot pääset lataamaan täältä.