4 tapaa – näin teet terveellisempiä ja alkoholittomia juomavalintoja

14.1.2020 - Artikkelit|

Hyvinvointi on megatrendi, joka vaikuttaa myös juomakulttuuriin. Yhä useampi valitsee illanvietossa alkoholitonta tai matala-alkoholillista juomaa tai vaihtoehtoisesti lasillisen vähemmän kuin ennen. Mistä ilmiössä on kyse? 

1) Alkoholittomat juomat ovat nousseet valikoimiin ja valintoihin

Elämme ajassa, jossa arvostetaan koko ajan enemmän hyvinvointia ja terveellisyyttä. Lautaselle valitaan terveellistä ruokaa, vapaa-ajalla viihdytään liikuntaharrastuksissa, ja mieltä hoidetaan mindfulnessilla. Monelta löytyy lisäksi älylaite, joka kerää dataa ja kertoo, miten hyvinvointia voi maksimoida.

Tähän hyvinvointikuplaan ei sovi liiallinen alkoholinkäyttö, joka heikentää palautumista. Siksi varsinkin yhä useampi nuorista juo harvemmin ja valitsee lasiinsa alkoholittoman vaihtoehdon.

Muita syitä alkoholittomuustrendin suosioon – tiesitkö nämä?

  • Älypuhelimet ja suoratoistopalvelut. Ne täyttävät tutkitusti jännitys- ja elämystarpeen, jota aiemmin haettiin alkoholista.
  • Sosiaalinen media. Lisää sosiaalista kontrollia. Juomien ja juhlien on näytettävä hyvältä somessa, pitkäksi venähtänyt ilta puolestaan ei tee vaikutusta.
  • Kehittynyt juomavalikoima. Lisää vaihtoehtoja, parempia makuja. Alkoholittomuus on nyt paljon helpompi valinta kuin ennen.

2) Vastuullinen juominen kannattaa – keho ja maapallo kiittävät       

Viininystävälle vastuullisuus tarkoittaa montaa asiaa. Alkoholinkäytössä vastuullisuus on sitä, että alkoholia nautitaan kohtuudella ja omat rajat tuntien. Alkoholittomuustrendi onkin tuonut juomakulttuuriin mukanaan freesiä vähemmän on enemmän-ajattelua. On trendikästä maistella vähemmän, mutta entistä laadukkaampia viinejä.

Vastuullisuus tarkoittaa myös valintoja juomahyllyllä: onko viini valmistettu ympäristöystävällisesti, millaiset olot viininvalmistajilla on alkuperämaassa ja millainen on viinin hiilijalanjälki kuljetuksineen? Kaikki vastuulliset viinit on merkitty Alkossa Vihreä Valinta -symboleilla ja Eettinen-merkinnällä selityksineen.

Tee vastuullisempia viinivalintoja – lue lisää:

3) Paremmat juomavalinnat arjessa – löydä suosikkiviini myös matala-alkoholillisista ja alkoholittomista   

Lasillinen viiniä on ihana asia, muttei aina paras valinta kiireisen viikon keskellä. Alkoholi tekee tunnetusti hallaa yöunille, jotka taas ovat tärkeä voimavara, jotta jaksamme hektisessä arjessa. Onneksi arkeen sopivia viinivaihtoehtoja löytyy nykyään runsaasti.

Kokeile näitä arjen kilistelyissä:

  • Valitse matala-alkoholisia viinejä. Löytyy punaisena, valkoisena, roseena sekä kuplivana.
  • Vaihda välillä alkoholittomaan. Maistele ja löydä vakiovalintasi myös alkoholittomasta viinivalikoimasta.
  • Lue. Master of Wine Tuomas Meriluodon viinivalinnat.

4) Ruoan ja viinin yhdistäminen – osta lempiviini pienemmässä pullossa 

Alkoholilla on ollut aina rooli sosiaalisena juomana. Ennen alkoholin äärelle kokoonnuttiin viettämään iltaa, mutta nyt yhdessäolon keskiössä on yhtä lailla mukava puuha, kuten elokuvailta tai ruoanlaitto.

Terveellisten valintojen tekeminen ruokapuolella on monelle ehkä tutumpaa kuin juomapuolella. Yhä useampi valitsee kasvissyönnin niin oman hyvinvoinnin kuin ympäristönkin kannalta. Hyvä viini täydentää yhtä lailla kasvisruokien makupareja kuin lihamenussakin.

Valinta illanistujaisiin – laatuviinit saa nyt puolikkaissa pulloissa:

  • Valitse lempiviinisi arkeen pienemmässä koossa. Joskus yksikin lasillinen riittää viimeistelemään tunnelman ja illallisen makuelämykset. Arjen keskellä puolikas 37,5 cl:n pullo riittää mainiosti kahdelle, eikä silloin jää hävikkiäkään.
LUE MYÖS!

Mahtavaa kun eksyit tänne!
Lämpimästi tervetuloa inspiroitumaan viinin ympärillä.